Információk


Teendők halál esetén

Ügyintézéssel kapcsolatos információk


Teendők otthon történt halál esetén

  • Telefonon vagy személyesen értesíteni a házi orvost vagy az ügyeletes orvost. (az orvos megállapítja a halálesetet és a szükséges okmányok kitöltése után, engedélyezi az elhunyt elszállítását.)
  • A Klem Temetkezési KFT ügyeletének értesítése, az elhunyt elszállítása érdekében. Telefonszámok itt!

Rendőrség értesítése:

  • Rendkívüli halál esetén (nem természetes halál bekövetkezésekor (baleset),

önkezűségre vagy idegenkezűségre utaló jelek esetén)

  • Amennyiben a halott vizsgálatot végző orvos kifejezetten kéri.

Teendők kórházban történt halál esetén

  • A halálesetről történő értesítést követően amikor a kórház mondja, fel kell keresni azt az intézményt, ahol a haláleset történt. (az érintett kórházi osztályt és amennyiben szükséges a patológiát)
  • Célszerű az elhunyt ruházatát vinni, kórházi költségeket befizetni amennyiben lehetséges.
  • Sajnos ezen kívül minden intézménynek más a gyakorlata. Van ahol van halotthűtő és patológia is intézményen belül, van ahol nincs egyik sem. Ha nincs halotthűtő az adott kórházban, akkor a kiszállítást és a hűtést egy szerződéses külsős vállalkozóval/vállalattal végzeztetik (általában temetkezés), de ennek nincs ráhatása arra, hogy a hozzátartozók melyik temetkezést választják a továbbiakban. Csak az önök által szabadon választott temetkezést kell felkeresni és megbízni a temetéssel kapcsolatos ügyintézéssel, semmilyen más teendőjük nincs a kórházi ügyintézés után.

Néhány Tolna-Baranya megyei kórház gyakorlata és fizetendő költségek (2023-as adat):

  • Bonyhád kórház: Nincs halotthűtő és patológia, szállítást külsős vállalkozó végzi, akivel a kórház kötött szerződést -> Külsős vállalkozói költségek: változóak 31.400 Ft-tól – 53.100 Ft-ig.  Fontos, hogy semmilyen kórházi utasításra nem szükséges felkeresni a külsős vállalkozót. Külsős vállalkozói költségeket és a halottvizsgálati bizonyítvány átvételét cégünk intézi. Szállítási időpont bizonytalan. Általában 2-7 napon belül. Temetési időpontot csak pontos szállítási időpont tudatában tudunk adni!
  • Szekszárd kórház: Van halotthűtő és patológia is. Kórházi osztály után fel kell keresni a patológiát is. Ott adnak egy papírt, hogy melyik napon lehet legkorábban elszállítani az elhunytat és egy befizetési papírt, amit a pénztárban vagy csekken be kell fizetni a kórházi költségekre. Ez jelenleg 20.000 Ft. A befizetési bizonylattal és a szállítási időpontos papírral kell jönni cégünkhöz a további ügyintézés végett. Szállítási időpont ebben az esetben FIX, így temetési időpontot is tudunk adni.
  • Pécs kórházak: Van halotthűtő és patológia is. Kórházi osztály után általában nem szükséges felkeresni a patológiát. Kórházi költségeket és a halottvizsgálati bizonyítvány átvételét cégünk intézi. Kórházi költségek: 35.000 Ft (öltözetés és hűtés) A szállítási időpont bizonytalan. Általában 2-7 napon belül. Temetési időpontot csak pontos szállítási időpont tudatában tudunk adni!
  • Komló kórház: Nincs halotthűtő és patológia, szállítást külsős vállalkozó végzi. Külsős vállalkozói költségeket és a halottvizsgálati bizonyítvány átvételét cégünk intézi. Kórházi ügyintézés után vegyék fel velünk a kapcsolatot. A szállítási időpont általában bizonytalan, erről mindjárt a helyszínen vagy utólag telefonon értesíti a hozzátartozót a kórház, ezután a hozzátartozó cégünket kell majd értesítenie a szállítási időpontról. Kórházi ügyintézés után keressék fel irodánkat.  Külsős vállalkozói költségek: 43.180 Ft Temetési időpontot csak pontos szállítási időpont tudatában tudunk adni!

Mint látható a fenti kórházi gyakorlati példákban is, legtöbbször a kórházi adminisztráció lassúsága (halottvizsgálati bizonyítvány teljes kitöltése, boncolás mellőzése, boncolás elrendelése) miatt bizonytalan a szállíthatóság időpontja. Cégünknek ezen adminisztrációs folyamatokra ráhatása nincs.


Halotti anyakönyvi kivonat ügyintézése

A Halotti anyakönyvi kivonatot az elhalálozás helye szerint illetékes hivatalban állítják ki.

Kórházban történt halálesetek anyakönyvezését cégünk a szükséges iratok bemutatása után plusz költségek nélkül elvégzi. (Az anyakönyvi kivonatot legtöbbször nem azonnal készítik el az anyakönyvvezetők, hanem postázzák cégünknek vagy szekszárdi anyakönyvezés esetén a megrendelőnek.)

A halottvizsgálati bizonyítványt a kórházakban legtöbbször az elhunyt elszállítása napján kapja meg a temetkezés.

Otthon történt halálesetek esetében (kivéve Bonyhád és Nagymányok) a hozzátartozónak célszerű anyakönyveztetni a gyorsabb ügyintézés érdekében.

Természetesen megoldható, hogy ilyenkor is cégünk végezze az anyakönyveztetést, de ez lassíthatja a folyamatot és plusz költségekkel is járhat.

A halottvizsgálati bizonyítványt a halottvizsgálatot végző orvos állítja ki.

Amennyiben otthon  (vagy közterületen, szociális otthonban) történt a haláleset és hamvasztásos temetés lesz, úgy boncolás nélküli hamvasztási kérelmet kell kérni az illetékes Népegészségügyi (ÁNTSZ) Iintézettől Ehhez szükség van a halottvizsgálati bizonyítvány összes példányára, ezért az anyakönyvezést csak ezen ügyintézés után lehet elvégezni.

2017-től a statisztikai lap és a halálozási lap kitöltését is kérik a temetkezési cégektől a legtöbb anyakönyvi hivatalban. Így ezen papírokat is személyesen vagy online a temetésfelvétel alkalmával tudjuk kitölteni megrendelőink segítségével.

Anyakönyvezéshez szükséges okmányok:

A temetést megrendelő:

  • személyi igazolványa
  • lakcím kártyája *

Az elhunyt:

  • születési  anyakönyvi  kivonata
  • személyi  igazolványa
  • lakcím  kártyája  *
  • halott vizsgálati  bizonyítványa (kórház / orvos tölti ki)

Ezen túlmenően:

Amennyiben  az  elhunyt  házas volt:

  • házassági  anyakönyvi  kivonat

Amennyiben  az  elhunyt  özvegy volt:

  • az  elhunyt  házastárs  halotti anyakönyvi kivonata

Amennyiben  az  elhunyt  elvált volt:

  • bírósági  határozat  a  válásról  (vagy válás óta kért új házassági kivonat)

* jelölt okmány csak 2000. év után kicserélt személyi igazolvány, illetve 2000. év utáni lakcímváltozás esetében szükséges.


Sírnyitási / Sírboltnyitási engedély ügyintézése

Csak koporsós temetés esetén szükséges!

Sírnyitási, illetve sírboltnyitási engedélyt kell kérni  a temető fekvése szerint illetékes járási népegészségügyi intézettől, amennyiben koporsós temetés lesz, és már volt koporsós temetás az adott temetkezési helyre, valamint az utolsó koporsós temetés 15 éven belül történt.

Sír ill. Sírbolt nyitáshoz  szükséges okmányok:

  • a temetkezési hely nyilvántartókönyv vagy sírboltkönyv-kivonata, amely tartalmazza az adott sírhelyen koporsóban eltemetettek nevét és a halál idejét, valamint a sírhely felett rendelkező (aki a sírnyitási kérelmet kell majd aláírja) nevét, címét. Ezt az igazolást (kivonatot) a temető üzemeltetője adja ki. (kisebb településeken általában a helyi önkormányzat) MINTA!
  • a sírba / sírboltba koporsóba temetett elhunyt(ak) halottvizsgálati bizonyítványa vagy annak jól olvasható másolata. (15 éven belül betemetett elhunyt esetén)
  • ha a kérelmező örökös, az öröklést igazoló okirat.
  • A temetendő elhunyt halottvizsgálati bizonyítványa.
  • A  sírnyitást igénylő személyi igazolványa.

A fent felsorolt okmányokat és dokumentumokat a temetést megrendelőnek kell biztosítania ahhoz, hogy a sírnyitási engedély beszerzését cégünk meghatalmazottként biztosítani tudja megrendelőink számára.


Hamvasztási kérelem ügyintézése

       

Amennyiben otthon  (vagy közterületen, szociális otthonban) történt a haláleset és hamvasztásos temetés lesz, úgy boncolás nélküli hamvasztási kérelmet kell kérni az illetékes Népegészségügyi (ÁNTSZ) Iintézettől Ehhez szükség van a halottvizsgálati bizonyítvány összes példányára, ezért az anyakönyvezést csak ezen ügyintézés után lehet elvégezni.

Ezen felül 2021.szeptembere óta Tolna megye területén történt haláleset esetén szükség van egy úgynevezett orvosi szakvéleményre az elhunyt háziorvosától, amelyet csatolni kell az ÁNTSZ kérelem mellé, ezt mindenképpen be kell szereznie a temetést intézőnek az illetékes háziorvostól, mielőtt az irodánkba jönne ügyet intézni.

Hamvasztási kérelemhez szükséges okmányok:

  • Halottvizsgálati bizonyítvány ÖSSZES (6) példánya
  • A hamvasztási kérelmet igénylő személyi igazolványa.

Hamvak kiadása   

    

  • A hamvakat tartalmazó urnát az eltemetésre köteles személynek az elhunyt végrendelete alapján lehet kiadni.

Ennek hiányában:

  1. a temető vagy temetkezési emlékhely befogadó nyilatkozata, vagy
  2. a hamvak temetőn, temetkezési emlékhelyen kívüli elhelyezése esetén az eltemetésre kötelezett személy teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt nyilatkozatának meglétéről az elhunyt utolsó lakóhelye szerinti, az eltemetésre kötelezett személyek nyilatkozatairól szóló nyilvántartás vezetésére az önkormányzat által kijelölt köztemető igazolása alapján kell kiadni.
  • Az eltemetésre köteles személy nyilatkozata tartalmazza az eltemetésre köteles személy nevét, születési helyét és idejét, anyja születési nevét, nyilatkozattételkori bejelentett lakcímét és a hamvak elhelyezése tervezett helyének címét.
  • A hamvakat tartalmazó urna temetőn, temetkezési emlékhelyen kívüli elhelyezése esetén az eltemetésre köteles személy nyilatkozatában vállalja, hogy az urnát kegyeleti igényeknek megfelelő körülmények között tárolja és az elhunyt közeli hozzátartozói részére a kegyeleti jog gyakorlásának lehetőségét biztosítja, valamint az elhunyt közeli hozzátartozóit az urna elhelyezésére szolgáló hely címének változásáról tájékoztatja.
  • Ha az elhunyt végrendelete a hamvak sorsáról nem rendelkezett vagy nincs végrendelet, a hamvak szétszórása esetén az eltemetésre köteles személy nyilatkozatának tartalmaznia kell azon kijelentést, hogy az elhunyt közeli hozzátartozói egyetértenek a hamvak szétszórásának helye, ideje és módja tekintetében.

Vélemény, hozzászólás?